Företag lägger ofta ut stora belopp, mellan 25-500.000:-, på skapa hållbarhetsrapporter bara räknat på externa kostnader. Alltså den egna arbetstiden oräknad. Men dessa rapporter kan ändå sakna en mätbarhet som visar om företaget verkligen gör skillnad. Enligt fler undersökningar så ökar förväntningarna allt mer på att företagen kan visa faktiska resultat. Att bara ha en policy och allmänna uttalanden om att miljön är viktig räckte tidigare, men inte nu längre.
Många företag arbetar idag med FNs 17 globala mål och det är inget fel på dessa mål, men nästan alla har svårt att hitta något bra sätt att mäta framgången.
Ska vi styra vår miljöpåverkan på ett optimalt sätt, så behöver vi förstå hur produkternas livscykel ser ut. Mellan 80-90% av produkternas miljöpåverkan brukar antas ske längre upp i värdekedjan. Därför är det inköpen som i huvudsak styr ditt företags miljöpåverkan.
Så gott som all miljöpåverkan har för övrigt att göra med inköp. För ett åkeri så köps trots allt både lastbil och drivmedel in. En advokatbyrå använder kontorsutrustning som hänger ihop med en leverantörskedja som ofta börjar i Kina, osv. Och alla företagen använder inköpt el, värme, drivmedel m.m.
Därför är det bra att lägga sitt fokus på att styra och mäta inköpen rätt från början.
Och genom att utnyttja systemet för bokföringen kan du ta ut en hållbarhetsrapport lika enkelt som du tar ut en balans- eller resultatrapport. Därför finns Green Report™ som fungerar som en tilläggstjänst till din bokföring för en billig penning. Det är i princip en utökad kontoplan som innehåller konton för de gröna nyckeltal som används i din hållbarhetsredovisning.
När du reser med tåg så bokför alltid resan med konto 5810. Medan övriga resekostnader bokas på kontot 5800..
Då har du i alla fall förberett dig för att kunna göra en enkel miljöredovisning. Genom att kombinera det bokförda resultatet från dessa konton kan du skapa grafer som ser ut så här:
Det här kan dessutom utvecklas mycket mer, t.ex genom att skilja ut miljöklassade förbrukningsvaror mot övriga varor. Vissa inköp kan vara självklara. Men, det är viktigt att kunna skilja mellan det som verkligen är trovärdigt och det som inte håller tillräcklig höjd. Det är många som påstår att just deras varumärken är gröna och miljövänliga, och skulle vi okritiskt bokföra allt möjligt som miljöklassat så tappar redovisningen snart sin mening. Det är inte lätt, men ändå viktigt att kunna dra den gränsen.
I Green Report™ har man redan definierat vad som ska vara miljöklassat och inte. Här har man samlat miljömärkningar, certifieringar och andra miljöbedömningar som är trovärdiga och erkända. Och genom att många gör på samma sätt, kan detta bli standard och företagen kommer kunna jämföra sig med varandra och inom en bransch. Idag vet vi att den större delen av miljöpåverkan styrs av inköpen. Inte sällan kan det vara mer än 90% av miljöpåverkan. Och den påverkan kan du mäta på ett väldigt kostnadseffektivt sätt med hjälp av resurser som du redan har, nämligen bokföringen.
Många företag i Sverige och i övriga västvärlden bygger sin verksamhet på vidareförädling av komponenter och varor eller tjänster som använder sådana varor. Den materiella delen av det vi använder eller säljer är sällan egen produktion, utan kommer från våra leverantörer, som i sin tur har underleverantörer.